tisdag, september 30, 2008

Silverlera...

Hemma från Tjeckien och direkt till kurs för lärare i silverlera, Art Clay. Puh! Fem otroligt intensiva dagar, men vad roligt! Härligt att själv få gå kurs och förkovra sig mer i smyckestillverkningens värld. Har gjort massa roligt i finsilver. Både hängen, örhängen och ringar. Jag gillade speciellt att göra ringar. Jag är ju väldigt nickelkänslig så det var perfekt för mig. Köpte med mig en hel del hem för att pyssla med och snart kommer det en leverans av silverlera så att jag kan ha kurser i butiken också. Ska bli roligt att kunna erbjuda det. Lägger upp kurstiderna snart på hemsidan. Ugnen har jag ju redan eftersom det är samma som för glasfusingen. På tal om glasfusing så är det supersnyggt att integrera glas och silverlera. Göra infattningar etc. Det fick vi också göra.
I eftermiddag är butiken öppen och ikväll är det glasfusing kurs. Idag ska vi göra fullfusing, dvs smälta ner till högre gradantal så att glaset får runda fina kanter. Sen på lördag kör vi tackfusing, då man inte smälter lika mycket så att konturer och skillnaderna syns mer. Snyggt att även ha med olika delar i fullfusing och bygga upp smycket så. Finns mycket roligt att göra med glas. Har även köpt in många nya diakroiska glas som det ska bli kul att jobba med.
Fick en leverans av snygga metalldelar igår också.... alltid kul med lite nytt. Satte mig på en gång och fick till ett halsband där jag blandade in lite kedja och pärlor. Igår var en dag full av inspiration. Ni vet ju hur det är, inspirationen kommer ju inte direkt på beställning, utan ibland kan det gå några dagar innan man hittar tillbaka till den.
Lovar att fota mina silversmycken så ni får se mina alster. Helt klart väldigt roligt i alla fall.
Jo, ni har väl inte missat att jag nu börjar med Pärljunta och även Glasfusing för dem som redan kan. Då kommer man på vissa datum när butiken är öppen (datumen står på hemsidan) så har jag gjort iordning workshoprummet så kan man sitta där i trevligt sällskap och pärla. Pärljuntan kommer man bara till (först till kvarn), men glasfusingen måste man anmäla sig till (endast 4 st per gång). Glasfusingen kostar 100 kr, plus material, men pärljuntan är helt gratis. Om man glasfusar så hämtar man sina alster några dagar senare då jag har bränt dem. Men glasfusingen på detta vis är endast för dem som redan gått kurs och kan eftersom det är helt utan handledning.
Vi syns!

Inga kommentarer: